DEVAM: 80. Bir Tek
Gömlekle Namaz Kılan Kimsenin Durumu
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ حَاتِمِ
بْنِ بَزِيعٍ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
أَبِي بُكَيْرٍ
عَنْ
إِسْرَائِيلَ
عَنْ أَبِي
حَوْمَلٍ
الْعَامِرِيِّ
قَالَ أَبُو
دَاوُد كَذَا
قَالَ
وَالصَّوَابُ
أَبُو
حَرْمَلٍ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ أَبِي
بَكْرٍ عَنْ
أَبِيهِ
قَالَ
أَمَّنَا
جَابِرُ بْنُ
عَبْدِ اللَّهِ
فِي قَمِيصٍ
لَيْسَ
عَلَيْهِ
رِدَاءٌ
فَلَمَّا
انْصَرَفَ
قَالَ إِنِّي
رَأَيْتُ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُصَلِّي فِي
قَمِيصٍ
(Muhammed b. Abdurrahman
b. Ebi Bekr) babası (Abdurrahman'ın şöyle) dedi(ğini rivayet etmiştir): Cabir
b. Abdillah (r.a.) (bir defa) bize (sadece) bir gömlek içerisinde olduğu halde
imamlık yaptı. Üzerinde herhangi bir peştemal da yoktu. (Namazdan) çıkınca,
"Ben Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’i bir tek gömlek içerisinde
namaz kılarken gördüm" dedi.
Diğer tahric: Müslim,
salat; İbn Mace, keffarat; Muvatta, cema'a
AÇIKLAMA: Cabir b. Abdillah'ın namazdan sonra,
"Resulullah'ı bir tek gömlek içerisinde namaz kılarken
gördüm."demesine sebeb, Buharî'nin Muhammed b. el-Münkedir'den rivayet
ettiği bir hadiste açıklandığına göre, "kendisine namazı niçin böyle
abasız veya cübbesiz olarak kılıyorsun?" diye bir sorunun
yöneltilmesidir. Bu soru karşısında Cabir (r.a.) Hazretleri, de hareketinin
manasını Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in uygulamasından delil getirerek açıklama
lüzumunu hissetmiştir.[bk. Buharî, salat] Her ne kadar bu hadis-i şerifte Hz. Cabir'in
üzerinde izar (eteklik) bulunup bulunmadığı üzerinde durulmamışsa da
Avnu'l-ma'bud sahibi, Hz. Cabir'in üzerinde o anda izarın da bulunmadığını
ifade etmektedir.
Bu
hadis-i şerif, imamın cübbesiz olarak namaz kıldırmasının caiz olduğunu ifade
ediyorsa da cübbeli olarak kıldırması daha faziletlidir. Ancak Maliki alimleri,
mescidde görevli imamın ve bir de herhangi bir kabilenin namaz kıldırmakla
görevlendirdikleri imamın cübbesiz olarak namaz kıldırmasını mekruh görürler.
Bu iki imamın dışında kalan imamların cübbesiz olarak kıldırdıkları namazda
herhangi bir sakınca görmezler. Müdevvene'-de beyan edildiğine göre görevli
olan imamın seferde cübbesiz olarak namaz kıldırmasında da herhangi bir sakınca
yoktur.[bk. el-Menhel, V,
20]